måndag 27 juli 2009

Raspberry

Att få inleda dagen med nyplockade hallon är vardagslyx. Rena vitaminbomben. För ni vet väl hur nyttigt det är?

Nyttigt i hallon
Hallon (bären fortsättningsvis) innehåller mycket mangan, C-vitamin och fibrer. Det finns också hel del folat, B2-vitamin, magnesium, niacin, kalium och koppar.
Näringsämne per 100 g
C-vitamin: 25 mg
Folat: 26 mikrogram
B2-vitamin: 0,098
B3-vitamin: 0,90 mg
Kalium: 152 mg
Koppar:
0,081 mg
Magnesium: 18 mg
Mangan: 1,01 mg
Varje hallon består egentligen av många små bär. Varje sådant bär innehåller ett litet frö. Det gör att hallon innehåller hela 6,78 g fibrer per 100 g.
Hallon innehåller också en annan
sorts antioxidanter, ellagitanniner, som finns i få andra livsmedel.

1 kommentar:

Tove Kungsholmen sa...

Jag som har ett gäng som ligger och småruttnar i kylen, bäst att kolla om de går att käka då...

Emma och Johan hade sett er på TV, det får räcka, jag kollar nästa gång!

Och det där med att bara njuta av villa och trädgård...passa på för snart kommer nästa grej. Jag vågar fan inte köpa ett hus, jag vill vara ledig jämt när jag är ledig. Vilket ju är för det mesta... ;)

Vi hörs till helgen! Kram