onsdag 30 december 2009

Hans första konstverk

Alla minns vi hur stolta vi var när vi fick skapa något eget som sedan skulle tas hem och ges till mamma och pappa. Jag har nog kommit hemdragandes med det mesta från teckningar, pynt av alla olika slag, ljusstakar, porslinsskålar och annat skrot. Mina konstverk har alltid mottagits med värme och tacksamhet från mina föräldrar. Och någonstans placerades alla dessa saker som sedan försvann succesivt på ett omärkbart sätt.
På äldre dar brukar jag och mamma skratta åt detta. Hur hon oftast fick bita sig i kinden och ösa falskt beröm över mitt skapande.
Det som jag minns starkast var när jag var stor nog för att bestämma helt och hållet vad jag skulle ge i julklapp till mamma. Det blev en "fejkkristalljusstake" i "fejkguld". Jag kommer fortfarande ihåg hur stolt jag var över att få ge bort denna fina ljusstake som min mamma skulle älska (trodde jag). Men så här i efterhand har sanningen kommit fram, och så fort vi pratar om det påminner hon mig om att tids nog kommer jag själv få uppleva samma grej.
Så rätt min mamma har.
Förra veckan hittade jag glitter i Ebbes väska. När jag tittade lite närmare fann jag en egenskapad ljusstake kreerad av vår coola kille.
Jag blev både rörd och stolt. Beror nog på att det var hans livs första konstverk.
Och så illa var det inte med tanke på att han endast är 14 månader.

Inga kommentarer: