onsdag 2 december 2009

Snuvad av snuten

Nu är det gjort. Nytt pass är beställt dock efter ett litet utbrott på passexpeditionen. Förra gången vi åkte till Australien blev jag knappt ivägsläppt eftersom mitt pass var lite sprucket på en av sidorna. Förra veckan var jag hos polisen och skulle ansöka om nytt. Dessvärre gick det inte så bra eftersom jag hade glömt mitt trasiga pass hemma och behövde styrka reklamationen för att få det kostnadsfritt.
Idag var passet med men då fick jag avslag på min reklamation. Jag blev väldigt upprörd och framförde mina synpunkter klart och tydligt. Plötsligt kommer jag på mig själv när jag står och tjafsar med en polis framför mig. Jag tonar ner mig snabbt och följer instruktionerna. Drar mitt kort och betalar glatt 400 spänn. Man får helt enkelt vika sig i vissa situationer och speciellt när det är poliser inblandade.

1 kommentar:

Tove Kungsholmen sa...

Har haft samma problem med trasigt pass men för mig var det amerikanska gränspolisen som inte var så sugna på att släppa in mig utan att dividera en del först. Svettigt.

Kom hem (efter det där missade planet pga att det trasiga passet låg kvar på hotellet...) och reklamerade. För mig gick det igenom men det nya gratispasset gäller bara så länge som det gamla skulle ha gällt så jag tjänade inget på det. Fick bara köa och för gott bli av med det pass som innehöll den snyggaste bild som någonsin har tagits på mig. Ser ut som en kriminell, överviktig 50-årig man i det nya...

Lång historia från en just nu rätt sliten tvåbarnmamma. Tur att jag hann ut till dig förra veckan innan det slog till!

stor kram